Rabu, 11 Disember 2013

ERTI JIHAD DALAM GERAKAN SIYASAH

"Dan perangilah mereka itu sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah, jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi) kecuali terhadap orang-orang yang zalim." 
(al-Baqarah: 194)

Menilai kepada tafsiran "perangilah mereka" di dalam ayat di atas adalah bermaksud berjihad yang bukan bermaksud berperang menumpahkan darah. Ia lebih kepada melaksanakan tugas atau kerja-kerja dakwah dengan bersungguh-sungguh supaya masyarakat tidak menimbulkan sebarang fitnah atau pertikaian mengenai perlaksanaan Islam dalam kehidupan seharian. Gerak kerja di jalankan dengan tersusun di dalam jamaah melalui jawatankuasa perlaksana agar dakwah dan pengertian ajaran Islam dapat di sampaikan kepada masyarakat.

Kata al jihad menurut bahasa berarti : badzlu al juhdi (mengerahkan kesungguhan), badzlu aqsha ath thaqqah (mengerahkan kekuatan secara maksimal). Sedangkan menurut ishthilahi (terminologi)nya, kata al jihad mempunyai makna : badzlu an nafsi wal maali fie nushrati dienillah wa munaahidhatu a’daa’allahi ‘azza wa Jalla, yakni : mengorbankan jiwa dan harta dalam rangka membela agama Allah dan melawan musuh-musuh-Nya.
Asy-Syaikh Dr.‘Abdullah ‘Azzam: Tarbiyah Jihadiyah

Gerak kerja dalam melaksanakan tugas menyebarkan dakwah serta meklumat mengenai kefahaman mengenai ajaran Islam itu tidak sekadar di Masjid dan Surau. Perlaksanaan dakwah ini tidak sekadar menyampaikan hukum-hukum dalam ibadah semata-mata. Program-program yang di jalankan di Masjid dan Surau adalah satu tugas yang juga bukan suatu yang ringan dan mudah. Para ustaz perlu membuat bacaan, hafalan serta merujuk kepada sumber-sumber yang sahih dan jelas sebelum menyampaikan kuliah. Maka itu adalah tanggungjawab para ustaz terhadap masyarakat, sebagai ahli kepada gerakan siyasah tidak boleh berlepas tangan bahawa tugas dakwah adalah tanggungjawab para ustaz sahaja.

Islam merupakan satu al-Deen, sebagai mana ditakrifkan oleh Imam Hassan al-Banna:

"Islam adalah sistem hidup yang menyeluruh yang merangkumi keseluruhan aspek kehidupan manusia. Islam adalah negara dan tanah air atau pemerintahan dan rakyat. Islam adalah akhlak dan kekuatan atau rahmat dan keadilan. Islam adalah kebudayaan dan undang-undang atau ilmu dan kehakiman . Islam adalah kebendaan dan harta atau usaha dan kekayaan. Islam adalah jihad dan dakwah atau tentera dan fikrah. Sebagaimana ia adalah aqidah yang benar dan ibadah yang sah, sama sahaja"

Gerak kerja siyasah, atau lebih mudah untuk di fahami dengan kerja politik kepada masyarakat demi untuk menarik simpati dan sokongan para pengundi serta memberi kefahaman mengenai dasar yang ingin dilaksanakan dalam negara. Program-program mendekati masyarakat secara umum perlu dilaksanakan dengan bersungguh-sungguh agar sesuatu program yang di jalankan dapat memberi kesan terhadap sokongan mereka kepada gerakan siyasah ini.

Islam tidak meletakkan para petugas semuanya untuk menjadi para ustaz dan naqib, mereka ini perlu berada di dalam kelompok masyarakat yang pelbagai serta kemahuan yang tidak terhad. Namun kita wajar memenuhi segala tuntutan tersebut demi menarik sokongan, namun prinsip perlu mendasari syariat, wajib kita tampilkan. Islam juga meletakkan kebudayaan, akhlak dan kekuatan, maka tidak wajar bagi anggota gerakaan siyasah membukam segalanya tanpa perlu diterjemahkan kepada masyarakat mengenai tertib dan adab di dalam syariat Islam.

"Tugas utama kita ialah mengubah realiti masyarakat ini. Tugas utama kita ialah mencabut realiti jahiliyah itu dari akar umbinya, realiti yang bertentangan dan berlanggar secara prinsip dengan aspirasi Islam dan dengan konsep Islam, realiti yang menghalang kita dengan menggunakan kekerasan dan tekanan dari kita hidup seperti yang dikehendaki oleh program Ilahi"   
Syed Qutb : Petunjuk Sepanjang Jalan

Usaha inilah yang perlu di lakukan dengan berjihad atau bersungguh-sunguh, menentukan jadual program, mesyuarat antara para petugas serta memastikan bahawa segala keperluan kewangan agar program ini berjaya. Kita tidak sekadar membahas serta membantah cadangan perlaksanaan program kerana kita tidak mampu untuk menjayakannya, maka kita pula yang menjadi penghalang kepada usaha jihad para petugas kita.

Terlalu banyak peluang yang dapat dimanfaatkan untuk menyampaikan dakwah kepada masyarakat, terutama sekali sasaran dakwah kepada para pemuda dan pemudi. Maka dalam merencana program sukan sebagai contoh, terdapat berbagai acara sukan yang boleh dianjurkan sama ada in-door mahupun out-door. Mengadakan kursus-kursus serta program motivasi disamping mengadakan riadah melalui perkhemahan atau konvoi juga dapat dilaksanakan demi menyampaikan maklumat yang benar mengenai Islam.

Tidak ada fitnah dan juga semata-mata ketaatan kepada Allah swt, merupakan suatu usaha menyedarkan kepada masyarakat bahawa Islam mempunyai kaedah yang dikendalikan melalui syariat yang perlu di patuhi. Islam tidak menghalang manusia berinteraksi dan bersosial, malah Islam menganjurkan persaudaraan demi mengeratkan silatur-rahim di samping memastikan masyarakat perlu di pandu mengikut syariat Allah swt.

Maka jangan pula kita sesalkan usia muda kita setelah kita tua, dan apakah jawapan yang akan kita beri kelak mengenai usaha menyampaikan Islam kepada manusia sama ada mereka Muslim dan non-Muslim.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan