Kerajaan Malaysia dalam usaha untuk meningkatkan pendapatan serta kebergantungan perbelanjaan negara bagi sektor awam adalah melalui cukai pendapatan. Semua sumber pendapatan cukai adalah daripada operasi perniagaan, keuntungan syarikat dan juga cukai pendapatan pekerja di sektor swasta. Pihak kerajaan akan mengemukakan belanjawan pada setiap tahun berdasarkan kepada perolehan kutipan cukai yang berjaya di perolehi dari pembayar cukai. Perkara ini meliputi segala perancangan untuk memacu pertumbuhan ekonomi negara yang merangkumi penggunaan, pelaburan, perbelanjaan kerajaan dan eksport bersih. Walaupun demikian, kepada pembayar cukai mereka juga tidak tertakluk semata-mata cukai pendapatan, malah pelbagai cukai yang dikenakan sebagai contoh pembelian kenderaan, pakaian, perkhidmatan hatta hingga kepada makanan serta minuman. Namun semua perkara diatas hanya melibatkan rakyat yang mempunyai pendapatan tetap di sektor swasta serta di kategorikan dalam kelas menengah dan ke atas.
Namun keberkesanan kerajaan dalam usaha memperolehi pendapatan yang cukup adalah bergantung kepada jumlah hasil cukai yang berjaya dikutip. Namun nisbah hasil cukai kepada KDNK (Kuluaran Dalaman Negara Kasar) yang berjaya di perolehi adalah amat rendah pada 2010 sekitar 19.5% sahaja, berbanding dengan negara lain misalnya Denmark berjaya memperolehi kutipan cukai sehingga 50% namun nisbah yang rendah bagi sebuah negara maju sekitar 28.5 %. Antara cadangan bagi usaha meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara adalah dengan mengurangkan kadar cukai korporat dan individu bagi menjana peningkatan aliran tunai di dalam ekonomi negara. Jika perkara ini dilaksanakan, ia akan mengakibatkan pengurangan jumlah cukai perolehan negara, oleh itu antara usaha terkini pihak kerajaan adalah dengan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) Goods & Service Tax.
Pengumuman bagi perlaksanaan GST telah dibuat pada tahun 2005 yang akan di laksanakan pada Januari 2007 dan kini ditangguhkan perlaksanaan pada April 2015 bagi menggantikan Sales & Services Tax (SST). Bacaan rang undang-undang kali pertama telah di buat dan kini bacaan bagi kali kedua juga di tangguhkan. Penangguhan ini adalah bagi mengambilkira pandangan masyarakat serta peralihan sistem perkomputeran bagi syarikat-syarikat. Antara cadangan perlaksanaan GST adalah disebabkan kebergantungan kerajaan terhadap cukai pendapatan petroluem. Namun hakikatnya adalah kerajaan telah gagal memperolehi hasil cukai daripada para peniaga dan syarikat korporat mahupun syarikat berkaitan kerajaan (GLC) Government-Linked Company. Kelemahan penguatkuasaan yang melibatkan Jabatan Kastam (Kastam) serta Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dalam membuat pemeriksaan mengenai laporan kewangan para peniaga dan syarikat korporat. Cukai Jualan dan Perkhidmatan adalah tugas Jabatan Kastam, manakala pembayaran cukai korporat serta individu di kendalikan oleh pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri. Integrasi sistem maklumat mengenai hasil jualan dan perkhidmatan oleh pihak Kastam dan maklumat mengenai kewangan syarikat kepada pihak LHDN tidak saling berkaitan.
SST hanya melibatkan jualan serta perkhidmatan yang melibatkan golongan pendapatan sederhana keatas, ini kerana SST hanya melibatkan cukai jualan barangan di gedung ekslusif. Disamping barangan makanan di hotel serta cukai perkhidmatan hotel dan juga kedai makanan segera seperti McDonald, KFC dan sebagainya. Bagi mereka, cukai yang telah mereka bayar kepada kerajaan sudah cukup tinggi, melibatkan cukai keuntungan syarikat, cukai pendapatan, cukai jalan, cukai kenderaan mewah, cukai pembelian barangan import dan berbagai perhidmatan yang bertaraf 5 bintang dan eksklusif. Pada hakikatnya golongan mereka ini yang banyak melarikan diri dari membayar cukai, seperti yang di tunjukkan pada gambarajah di atas. (Peniaga "mengambil kesempatan").
Sebagai jalan mudah bagi memperolehi pendapatan adalah dengan mengenakan cukai semua barangan keperluan rakyat. Maka apabila perlaksanaan GST, dengan sendirinya cukai jualan dan perkhidmatan bagi golongan atasan ini akan dihapuskan, dengan tujuan untuk melibatkan cukai terhadap semua golongan rakyat sama ada miskin dan kaya. Bagi mereka, kekayaan adalah milik mereka bukan untuk rakyat bawahan mendapat pembangunan serta bantuan dari hasil kutipan cukai yang di bayar kepada kerajaan. Maka, inilah isu yang perlu dikendalikan dengan berkesan serta cermat bagi memastikan bahawa cukai yang tinggi hanya kepada mereka yang berpendapatan tinggi dan tiada cukai yang perlu di bayar oleh golongan Marhain.
Perlaksanaan GST akan memberi keuntungan berlipat ganda kepada golongan atasan yang mana mereka ini wajar di kenakan cukai yang tinggi demi membantu golongan yang berpendapatan sederhana. GST akan menekan rakyat yang berpendapatan sederhana, di mana hampir semua barangan keperluan akan di kenakan cukai.
Perlaksanaan GST akan memberi keuntungan berlipat ganda kepada golongan atasan yang mana mereka ini wajar di kenakan cukai yang tinggi demi membantu golongan yang berpendapatan sederhana. GST akan menekan rakyat yang berpendapatan sederhana, di mana hampir semua barangan keperluan akan di kenakan cukai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan